PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Těžko říci zda-li může death metal s nádechem starověkého Egypta v podání NILE ještě něčím překvapit. Sedmnáct let sepisování smrtících hudebních hieroglyfů muselo ze své podstaty poněkud zevšednět a i v tomto duchu je nutno k novinkovému albu přistupovat.
Letošní epos je znovu vystavěn na přísných hodnotách, které z tria Američanů udělaly jednoho z předních představitelů žánru. Pro kapelu pořád zůstává nejtvrdším měřítkem kvality její vlastní historie. Do té se bohužel sedmá studiovka zapíše jako jeden z nejslabších článků.
Po předchozích čtyřech naprosto výstavních opusech (neboli dekádě ve fantastické skladatelské formě) padá na trojici Sanders, Toler-Wade, Kollias stín sebe samotných a možná i trošku únava ze studijní látky. Problém skýtá ona dle mě už otrocká povinnost roubovat do neustále prvotřídního materiálu hudební vazby na (možná už prokleté) téma egyptské mytologie. Různé esence k tomuto účelu vybrané (domnělé zvuky ze záhrobí, etno-ambietní vložky, akustické proklady), které mají za úkol vyvolat tajuplnost atmosféry počátků civilizace a vystupňovat napětí kompozic, působí na „At The Gate Of Sethu“ spíše rušivým dojmem reklamy na exotickou dovolenou.
Pokud se však oprostím od této dědičné křeče, jež zanechává dojem roztříštěnosti, nedodělanosti a bloudění katakombami fascinujících pyramid, tak při průzkumu technického provedení, zvláště pak Kolliasovy fazóny bubenického Spider-mana, stále nalézám death metal s visačkou par excelance. Jednotlivým skladbám se dá vytknout jen velmi málo a zcela jistě by obstály bez svazující povinnosti obsáhnout historickou příchuť. Za všechny zmíním asi nejpovedenější epizodu „The Gods Who Light Up the Sky At The Gate Of Sethu” ozdobenou náležitě krutou riffovou smrští a specifickou melodikou.
Snad každý zná Karla Sanderse jako zručného skladatele, který nemusí nikomu dokazovat, že umí pracovat s vícerem hudebních podnětů, proto by byla škoda, kdyby nenašel odvahu k nějakému razantnějšímu tahu. Takovému, který by nevyvolával pocit slepého (zištného) dojení dobře zavedené značky. NILE totiž bývali i synonymem pro experimenty a bylo by trestuhodné, aby trojce nechala tuto schopnost zarůst pavučinou.
Kapele by asi nikdo nezazlíval větší využití instrumentálních ploch, volnější ruku při výběru a formovaní poloh zpěvu, či jeho omezení nebo úplné vypuštění. Samo album nabízí i dvě slušivé bonusové skladby bez vokálů, které přímo vybízejí k podobnému kroku, jenž by možná otevřel dokořán dveře i pro smysluplnější a efektivnější uplatnění egyptských i jiných hudebních motivů tak, jak tomu bývalo v minulosti.
I přes vytýkané vady na kráse rozhodně stojí „At The Gate Of Sethu“ za nejeden poslech. Díky charakteristickému tvůrčímu rukopisu a špičkovým výkonům muzikantů ještě stačí na uhájení pozice mezi death metalovou elitou. Posluchač a fanoušek si však při aktuálním statusu skupiny neodpustí otázku, co bude dál. Spokojím se příště pouze s podobnou kostrbatou rutinou?
NILE pod vlastní kletbou.
7,5 / 10
Karl Sanders
- kytary,zpěv, basa
Dallas Toler-Wade
- kytary, zpěv
George Kollias
- bicí, perkuse
1. Enduring The Eternal Molestation of Flame
2. The Fiends Who Come To Steal The Magick Of The Deceased
3. The Inevitable Degradation Of Flesh
4. When My Wrath Is Done
5. Slaves Of Xul
6. The Gods Who Light Up the Sky At The Gate Of Sethu
7. Natural Liberation Of Fear Through The Ritual Deception Of Death
8. Ethno-Musicological Cannibalisms
9. Tribunal Of The Dead
10. Supreme Humanism Of Megalomania
11. The Chaining Of The Iniquitous
12. Bonus
13. Enduring The Eternal Molestation of Flame (instrumental)
14. The Inevitable Degradation Of Flesh (instrumental)
What Should Not Be Unearthed (2015)
At The Gate Of Sethu (2012)
Those Whom The Gods Detest (2009)
Ithyphallic (2007)
Annihilation Of The Wicked (2005)
In Their Darkened Shrines (2002)
Black Seeds Of Vengeance (2000)
In The Beginning (2000)
Amongst The Catacombs Of Nephren-Ka (1998)
Ramses Bringer Of War (MCD) (1997)
Festivals Of Atonement (MCD) (1995)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:00
Produkce: Neil Kernon
NILE stále úspešne žijú z toho, že v rámci žánru, akým je technický, brutálny death metal, prišli s originálnym ideovým konceptom a rovnako originálnou hudbou. Vďaka svojským postupom si ich proste s nikým iným nespletiete, takto nehrá nikto iný.
Aj na siedmom štúdiovom albume je všetko, ako má byť, vrátane atmosféry, ktorá u NILE vždy bola v porovnaní s väčšinou kolegov významným plusom. Na „At The Gates Of Sethu“ Sanders, Toler-Wade a Kollias neprichádzajú s ničím ohromujúco novým či oproti predošlej tvorbe prevratným, lenže po 19 rokoch existencie oceňujem to, že kapela je stále pri sile a na vysokej úrovni sa drží toho, čo si vymyslela.
Hudobnícke výkony sú stále skvelé, bubeník je extratrieda, takže dobrá práca. Vedel by som si predstaviť „hrubšie“, hutnejšie gitary a tá jedna z vokálnych polôh, ktorá je ako návrat do demo-čias (kde bol spev taký „divne testamentovský“) je niečo, na čo som si musel zvyknúť. Zvyšok je z môjho pohľadu v poriadku.
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.